Door acute nekpijn beperkt in je doen en laten?

Stijve spieren, (spannings)hoofdpijn of uitstralende pijn naar je schouders of armen. Wanneer je acuut last krijgt van nekpijn is dat vaak erg vervelend! Het kan je beperken in je doen en laten en je wilt er natuurlijk zo snel mogelijk van de pijn af.

Acute nekpijn kan verschillende oorzaken hebben. Lang zitten in dezelfde houding door bijvoorbeeld veel beeldscherm werk. Maar ook een stijve nek, whiplash, artrose, botontkalking, nekhernia en stress of spanningen. Spanningen, overbelasting of een verkeerde houding worden vaak als boosdoener gezien. Binnen 3 behandelingen merk je vaak al aanzienlijke verbeteringen! Onze therapeuten helpen je om je houding te verbeteren en je klachten te verhelpen. In de eerste behandeling voert de fysiotherapeut een uitgebreid onderzoek uit. Hierna zullen we, als het mogelijk is, proberen de klachten te verzachten.

Dijkstra Fysiotherapie

Amber Valkering voert de behandeling uit en zorgt voor verlichting bij acute nekpijn.

Last van acute nekpijn?
Neem contact met ons op!

Oorzaken nekpijn

Acute nekpijn kan verschillende oorzaken hebben, spanningen, overbelasting of een verkeerde houding worden vaak als boosdoener gezien. Onze therapeuten helpen je om je houding te verbeteren en je klachten te verhelpen. Soms spelen andere zaken een rol als je last hebt van nekpijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Dit zal de fysiotherapeut grondig onderzoeken.

Wat doet de fysiotherapeut bij acute nekpijn?

Onze fysiotherapeut verricht allereerst een uitgebreid onderzoek op basis van je klachten, houding en dagelijkse werkzaamheden. De therapeut gaat na of er een blokkade is en onderzoekt waardoor de klachten in je nek veroorzaakt worden.

De therapeut zal deze blokkades opheffen en je alle tips en trucs meegeven die nodig zijn om ervoor te zorgen dat je weer zonder pijnklachten en beperkingen optimaal kunt bewegen. De fysiotherapeut heeft oplossingen die ervoor zorgen dat de mogelijk aanwezige spanning in jenek wordt opgeheven en je minder of geen last meer hebt van spanning in de nek- en schouderregio.

nekhernia, hernia, nekpijn

Ontspanningsoefeningen nek en schouders

De beste oplossing is om je zo snel mogelijk door een fysiotherapeut te laten behandelen. Is dit niet direct mogelijk, kun je de pijn proberen te verminderen door middel van ontspanningsoefeningen. Je kunt deze 2-3 keer per dag uitvoeren.

Elke beweging herhaal je tien keer, voer de beweging rustig en voorzichtig uit:

• Buig je hoofd naar voren en naar achteren. Begin de beweging klein en kijk of je hem steeds iets groter kunt maken.
  • Kijk links over je schouder en herhaal dat rechts. Hier geldt ook weer, begin klein en maak de beweging steeds wat groter.
  • Beweeg je linkeroor naar je schouder en herhaal dat rechts. Je kunt deze stretch iets uitbreiden door, wanneer je je hoofd naar links beweegt, je rechterarm helemaal lang te maken met je vingers richting de grond.

Kun je onze hulp gebruiken?