Frozen shoulder

Pijn bij heffen arm

Bij een frozen shoulder of Capsulitis Adhaesiva is het gewrichtskapsel verdikt en verschrompeld. Dit zorgt ervoor dat je een pijnlijke, stijve schouder hebt, die je zeer beperkt kunt bewegen. Meestal herstelt de aandoening vanzelf, maar dit kan soms lang duren. Wanneer je er snel bij bent kun je hier gelukkig vaak invloed op hebben. Loop dus niet door met klachten, maar maak een afspraak met de fysiotherapeut.

Symptomen frozen shoulder

De eerste klacht bij een frozen shoulder is meestal wanneer je merkt dat je je schouder nog maar beperkt kunt bewegen. Bijvoorbeeld als je moeite hebt om je arm boven je hoofd te tillen, voor je lichaam langs te grijpen of je arm achter je rug te bewegen. Het begint met een beetje pijn, waardoor we vaak geneigd zijn de arm rustig te houden om meer pijn te voorkomen. Hierdoor heeft je schouder eerder de neiging om te verstijven. Uiteindelijk kan de pijn heviger worden en daarnaast ook uitstralen naar je nek of arm.

Fysiotherapie frozen shoulder

Probeer te blijven bewegen met een frozen shoulder

Last van een frozen shoulder en kun je onze hulp gebruiken?

Verloop klachten

Als je een frozen shoulder hebt, heb je een langdurige blessure die in de praktijk de volgende 3 fasen doorloopt:

Fase 1

De verstijvende fase duurt meestal 6 weken tot maximaal 9 maanden. De pijn neemt geleidelijk toe en de beweeglijkheid neemt af. In deze fase is de pijn het hevigst (vaak ’s nachts). Je ervaart weinig effect van ontstekingsremmers.

Fase 2

In de frozen fase neemt de pijn langzaam af, maar de stijfheid blijft. Deze fase kan tussen de 4 en 9 maanden duren. In deze fase is het bewegingsverlies het grootst.

Fase 3

De laatste fase is de ontdooiende fase, waarin de pijn meer en meer naar de achtergrond verdwijnt. De beweeglijkheid keert langzaam terug tot nagenoeg normaal. Deze fase duurt tussen de 5 maanden en 2 jaar. Je schouderfunctie verbetert sterk in deze fase.

Fysiotherapie bij een frozen shoulder

De frozen shoulder herstelt meestal vanzelf, maar fysiotherapie kan het herstel positief beïnvloeden. Onze fysiotherapeuten leren je in de eerste 2 fasen zoveel mogelijk pijnloos te bewegen door verschillende oefeningen. Als je in de laatste fase van de frozen shoulder zit helpen we je om de beweeglijkheid van je schouder te vergroten.

Opbouw van beweging en spierkracht bij frozen shoulder

Veel mensen vinden de begeleiding door een fysiotherapeut prettig, omdat ze de controle over de beweging en spierkracht weer opbouwen. In een periode van 3 maanden neemt de beweeglijkheid meestal toe en de pijn juist af.

Een afspraak maken kan zonder verwijzing