Hernia

Een hernia is een veelvoorkomende klacht en wordt ook wel HNP (Hernia Nuclei Pulposi) genoemd.

De klacht ontstaat in je wervelkolom. Tussen uje wervels zitten tussenwervelschijven en die kunnen beschadigd raken. De zachte kern van de schijf drukt dan tegen een zenuw aan en dat veroorzaakt pijn. Vaak is dit een gevolg van overbelasting, maar het kan bijvoorbeeld ook komen door een aangeboren zwakke plek in de tussenwervelschijf. Overigens is ook de liesbreuk (hernia inguinalis) ook een vorm.

Een hernia kan erg pijnlijk zijn en zorgen voor pijn in je nek, (onder)rug, benen of zelfs zorgen voor minder kracht in je ledematen. Bij een nekhernia zit de pijn vooral in de nek, maar ook dan kan de pijn uitstralen richting je rug of ledematen.

Dijkstra Fysiotherapie rugklachten hernia spitischias

Kun je onze hulp gebruiken? Neem contact met ons op

Ik kon op een gegeven moment niet meer staan of zitten van de pijn. Gelukkig zorgden de behandelingen voor verlichting van mijn klachten. Zo kon ik met Jacco langzaam weer kracht opbouwen.

Rutger Jaber, 46 jaar

Hernia symptomen

• pijn in de (onder)rug
  • uitstralingspijn naar bil of been
  • verminderde kracht in armen of benen
  • pijn in de lenden, bekken en heupen
  • pijn die erger wordt bij persen, niezen en hoesten

Wat doet de fysiotherapeut

Zeker als bewegen pijn doet of niet meer lukt, verdient het aanbeveling om naar de fysiotherapeut te gaan. De fysiotherapeut helpt je om in de juiste houding te lopen, zitten en staan en creëert hiermee de juiste omstandigheden zodat de hernia kan genezen. Ook doe je oefeningen om de kans op terugkeer van de klachten te verkleinen.

Tips bij een hernia

• Blijven bewegen zonder te forceren.
  • Pijnstillers nemen zoals paracetamol (raadpleeg hiervoor eerst uw huisarts).