RSI

Gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders en nek

RSI, of Repetitive Strain Injury, is een verzamelnaam voor spier- en gewrichtsklachten aan handen, polsen, armen, schouders, en/of nek. Tegenwoordig wordt RSI CANS genoemd: complaints of arm, neck and/or shoulder. De bekendste vorm van dit soort klachten is de muisarm.

Herhalende bewegingen

U kunt last krijgen van klachten als u vaak dezelfde beweging herhaalt. Door de herhaalde belasting en continue spierspanning ontstaan spier- en gewrichtsklachten. Omdat RSI een verzamelnaam is voor veel aandoeningen, noemen artsen de aandoening liever specifiek, zoals de tenniselleboog, muisarm of het carpaal tunnelsyndroom.

Symptomen RSI

• een dood of koud gevoel in handen, armen, schouders en nek
  • pijn in uw handen, armen, schouders, nek en bovenrug
  • verlies in het grijpvermogen van uw hand

Dan bestaat er een kans dat u last heeft van een muisarm. Door fysiotherapie en aanpassingen in uw werk- of leefomgeving kunnen veel RSI-klachten verdwijnen. Maak een afspraak met één van onze fysiotherapeuten.

Op een gegeven moment kon ik geen koffie kopje meer oppakken; de grens was echt bereikt. Aanpassingen op mijn werk in combinatie met de therapie bij Dijkstra hebben ervoor gezorgd dat ik nu weer pijnvrij ben!

Linda Abiri, 34 jaar

Oorzaak van RSI

Voor het ontstaan van RSI is geen eenduidige oorzaak. Dit wordt namelijk bepaald door meerdere factoren die bijdragen aan het opbouwen van spanning in uw nek, schouders, armen en handen. RSI-klachten worden nooit veroorzaakt door een plots trauma, maar worden in de loop der tijd opgebouwd.

Fysiotherapie bij RSI

De fysio gaat eerst op zoek naar de oorzaak van uw RSI/CANS klachten. Zodra duidelijk is waar de klachten ontstaan krijgt u hierover advies. Zo kijkt de fysiotherapeut bijvoorbeeld naar de aard van uw werk, werkdruk, werkduur en uw werkplek. Daarna zorgt de fysiotherapeut ervoor dat uw nek en rug nagekeken worden en blokkades worden opgelost door te mobiliseren en lokaal te behandelen.