Rugpijn

Acuut last van uw onderrug

Pijn in de onderrug kan acuut ontstaan en brengt een hevige of zeurende pijn met zich mee. De pijn kan uitstralen naar uw billen of bovenbenen. Als u last heeft van lage rugpijn wil dat niet zeggen dat u een afwijking of beschadiging hebt: bijna iedereen krijgt er weleens mee te maken, meestal in de lage rug.

Oorzaken rugpijn

Er is niet altijd een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor uw rugklachten. Bij ongeveer 90% van alle mensen met lage rugpijn, wordt er geen duidelijke oorzaak geconstateerd.

Heeft u last van:

• spierpijn in de rug
  • hevige rugpijn
  • pijn in uw rug bij bewegen
  • moeite lange tijd in sommige houdingen te staan of te zitten

Onze fysiotherapeuten helpen u om de pijnklachten te laten verdwijnen. Neem contact op met Dijkstra Fysiotherapie om een afspraak te maken.

Wat heb ik gevloekt toen het in mijn onderrug schoot! De fysio bij Dijkstra vertelde dat het spit was. Na een paar behandelingen was ik er vanaf.

Sven Witte, 62 jaar

Acute rugpijn

De bekendste vorm van acute rugklachten is spit of acute lumbago. Hierbij gaat het om pijn die ineens in de onderrug schiet, vaak zonder enige aanleiding en soms na lange tijd in een (ongemakkelijke) houding te hebben gestaan of gezeten. De klachten kunnen heftig zijn maar gaan meestal in een periode van 1 tot 2 weken weer over.

Soms volgt pijnuitstraling in uw been op de acute rugpijn. Er kan dan sprake zijn van een hernia: een uitpuiling van de tussenwervelschijf die op uw zenuwwortel duwt. Aangezien deze zenuwwortel zorgt voor het functioneren en het gevoel van een deel van uw been, voelt u daar dan ook de pijn. Pijn in uw been past dus bij een hernia, pijn in uw rug niet. Herniaklachten (met pijn in uw been) verdwijnen in ongeveer 80% van de gevallen spontaan.

Wat doet de fysio bij rugpijn?

De ergste pijn in uw onderrug gaat meestal binnen 1 of 2 weken over. Als dit niet het geval is, doet u er goed aan een fysiotherapeut te raadplegen. Hardnekkige rugklachten kunnen tot 12 weken aanhouden. Omdat er veel verschillende oorzaken voor uw rugpijn kunnen zijn, doet de fysiotherapeut na de intake eerst een uitgebreid onderzoek om te bepalen wat de oorzaak is van uw rugpijn. Naast behandeling door oefeningen krijgt u advies over houdingen die uw rug ontlasten, om zo uw herstel te versnellen.