logo

Slaapoefentherapie

Uren naar het plafond staren voordat je inslaapt, om moedeloos van te worden! Slaapproblemen kunnen variëren van moeite hebben met inslapen, tot niet door kunnen slapen of heel vroeg wakker worden. Invloeden van de dag lopen door in de nacht. Slaap je slecht zal je dat waarschijnlijk de volgende dag merken. Een slaapprobleem is daardoor een 24-uurs probleem. Ook kan het emoties met zich meebrengen, want hoe ga je om met slapeloosheid? Waar doe je goed aan? Doorbreek de vicieuze cirkel en krijg weer grip op je slaap, maak een afspraak met de slaapoefentherapeut.

Bij welke klachten kan slaapoefentherapie helpen?

  • Moeite met inslapen
  • Moeite met doorslapen
  • Nachtelijk piekeren
  • Te vroeg wakker worden
  • Slaapritmeproblemen
  • Slaappillen verslaving
  • Apneu
  • Slaapstoornissen (o.a. slaapwandelen, nachtmerries etc.)
Dijkstra Fysiotherapie slaapoefentherapie

Onze slaapoefentherapeut Jeanine Lamers

Jeanine Lamers is de slaapoefentherapeut bij Dijkstra Fysiotherapie. Zij heeft in 1996 haar studie oefentherapeut Cesar/ Mensendieck afgerond en is speciaal bijgeschoold op het gebied van slaapproblemen. Tijdens de intake brengen jullie samen jouw slaappatroon in kaart. Jeanine onderzoekt welke factoren (een negatieve) invloed hebben. Tijdens de behandelingen die volgen zullen jullie samen de oorzaken gaan aanpakken. Daardoor krijg je weer grip op je slaap!

Landelijk Netwerk Slaapoefentherapeuten

Jeanine is aangesloten bij het Landelijk Netwerk van Slaapoefentherapeuten. Zo weet je dat jouw behandeltraject gebaseerd is op recente wetenschappelijke inzichten. Netwerk therapeuten zorgen voor een praktische, voor jou goed toepasbare aanpak.

Logo slaapoefentherapie

Kun je Jeanine haar hulp gebruiken?

Veelgestelde vragen over slaapoefentherapie

  • Hoe gaat de slaapoefentherapeut helpen?

    De oefentherapeut helpt je met:

    • Inzichten die gezond slaapgedrag bevorderen;
    • Inzichten hoe je klachten samenhangen met slaapproblemen;
    • Adem- visualisatie- haptische en ontspanningsoefeningen speciaal afgestemd op jouw situatie;
    • Cognitief gedragsmatige therapie (vlg J. Beck), gedachtentherapie die je helpt weer positief of neutraal te denken;
    • Gezonde copingstijl, dat wil zeggen: “Je leert adequater en rustiger omgaan met de gevolgen van je slaapprobleem waardoor stress vermindert en je uit de vicieuze cirkel komt van slecht slapen”;
    • Uitleg over de architectuur van een gezonde slaap per leeftijdscategorie.
  • Hoe ziet het behandeltraject eruit?

    Behandeltraject

    • Intake Je krijgt de eerste keer een intake waarbij jouw persoonlijke verstoorde slaappatroon en de verbanden met je klachten helder wordt gemaakt.
    • Vragenlijsten We vragen je 1 of meerdere vragenlijsten in te vullen. Zo maken we meetbaar en inzichtelijk wat je vorderingen in de loop van de behandelingen zijn.
    • Behandeldoel/plan Aan het einde van de eerste afspraak bepaal je samen met de oefentherapeut een behandeldoel. Ook maken jullie gelijk samen een plan van aanpak waarmee jullie beiden verwachten de problemen te kunnen oplossen.
    • De behandelingen De behandelingen die hierna gaan volgen geven vorm en inhoud aan dit plan. Je zult zowel praatsessies als oefensessies krijgen. In een praatsessie neem je met de therapeut tips door om beter te slapen of gezonder om te gaan met je klachten. Deze tips zijn gebaseerd op basis van recente, wetenschappelijk bewezen inzichten die horen bij jouw type slaapprobleem. Het kan ook zijn dat je wordt geholpen met gedachtentherapie, slaap hygiëne, communicatieve vaardigheden of mindfulness. In een oefensessie krijg je praktische handvatten, oefenstof en gevoelservaringen en leer je bijvoorbeeld frustratie om te zetten in ontspanning.
    • Eindrapportage Aan het einde van je behandeltraject sturen we – met jouw toestemming –  een eindrapportage naar je huisarts of specialist. Ook vragen we steekproefsgewijs of je mee wilt doen aan ons klanttevredenheidsonderzoek.
  • Moet ik iets meenemen naar de afspraak?

    • Je identiteitsbewijs (alleen bij de 1e afspraak nodig)
    • Een verwijsbrief (niet noodzakelijk)
    • Je rapportage van het slaapcentrum als je deze hebt
    • Een grote handdoek / badlaken
    • Een slaapdagboek (als je deze al hebt bijgehouden)