Spit

• heftige acute pijn in uw onderrug
  • een verstijfd gevoel onder in uw rug
  • uitstraling naar uw billen of benen
  • pijn in de rug als u zit

Dan zou u spit kunnen hebben. Onze fysiotherapeuten helpen u graag van uw pijnklachten af. Neem contact op voor een afspraak.

Ik stond lekker in de tuin te werken toen het in mijn rug schoot. Ik kon niet meer op of om. Na een paar dagen werden de klachten minder, maar ben voor de zekerheid toch nog even naar de fysio geweest.

Rina Vosdonk, 36 jaar

Spit: een veel voorkomende rugklacht

Spit of lumbago is rugpijn die ineens in uw rug schiet. Bijvoorbeeld als u in de tuin aan het werk bent of wanneer u uit bed stapt en u voelt een heftige pijn in uw onderrug. Verkrampte rugspieren zijn de boosdoener.

Hoewel spit vervelend en pijnlijk kan zijn, is de aandoening meestal niet ernstig. U kunt klachten krijgen als u een snelle beweging maakt of overeind komt. Spit wordt vaak onterecht aangezien voor een hernia. Klachten die bij spit horen, gaan meestal na een paar dagen over.

Hoe wordt spit veroorzaakt?

De directe oorzaak van spit is vaak een onbenullige beweging waardoor de spieren in uw rug en bekken verkrampen en uw gewrichten minder bewegingsvrijheid hebben. Ook draaibewegingen, zoals tijdens het tillen van een zware doos terwijl u er niet recht voor staat, kunnen spit veroorzaken.

Als u onder hoge druk moet presteren of last heeft van stress, kunnen symptomen van spit sneller de kop opsteken. Als u spit heeft, is het belangrijk om te blijven bewegen, zodat uw spieren niet stijf worden.

Wat doet uw fysiotherapeut ?

De fysiotherapeut helpt u om te herstellen van uw rugklachten en zorgt dat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. Hierbij richt de fysio zich voornamelijk op het sterker maken van uw rug. Tijdens de therapie krijgt u ook advies over de manier van liggen, zitten, (op)staan, autorijden en tillen. De fysiotherapeut leert u om zelf de juiste handelingen te verrichten als u klachten heeft.

Direct een afspraak maken voor fysiotherapie ?

Bel naar 072 5400 600