Rugklachten

Wat zijn rugklachten?

Rugklachten zijn alle ongemakken die je ervaart in je rug. Er bestaan kortdurende en langdurige klachten, waarbij de laatste ook kan duiden op chronische rugklachten. Wanneer je last hebt van je rug valt dit onder rugklachten. Rugklachten kunnen grote gevolgen hebben voor het dagelijks leven waarin bepaalde handelingen onmogelijk worden door de klachten.

Heb je rugklachten en wil je graag geholpen worden?
Maak direct een afspraak!

Symptomen bij rugklachten

De symptomen die je kunt ervaren bij rugklachten zijn afhankelijk van de oorzaak van de klachten.

Veel voorkomende rugklachten zijn:

• Stijfheid
  • Zeurende pijn
  • Hevige pijnscheuten
  • Pijn in de lage rug
  • Uitstralende pijn vanuit de rug naar de benen
  • Moeite bij het maken van bepaalde bewegingen

Per aandoening verschillen de specifieke oorzaken.

Hoe ontstaan rugklachten?

Rugklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan.

• Een verkeerde houding.

Gedurende de dag zijn er veel momenten wanneer je een verkeerde houding aan kunt nemen. Neem bijvoorbeeld een werkhouding, als je een ongezonde lichaamshouding hebt tijdens het werken, belast je een groot gedeelte van de dag de rugspieren verkeerd. Ook tijdens korte activiteiten is het belangrijk de juiste lichaamshouding aan te houden, zoals bij het tillen van zware boodschappen.

• Te weinig beweging

Als er te lang zonder onderbreking spanning op de rugspieren staat kunnen deze overbelast raken. Dit veroorzaakt rugklachten.

Naast bovenstaande oorzaken komt het ook vaak voor dat er geen aanwijsbare reden is voor rugklachten. Ook dan is het belangrijk voldoende in beweging te blijven en de juiste lichaamshouding aan te houden.

Rugaandoeningen

Fysiotherapie is zeer geschikt in het geval van rugklachten. Bij Dijkstra Fysiotherapie behandelen we 4 soorten aandoeningen, namelijk:

Fysiotherapie bij rugklachten

Wanneer de fysiotherapeut na de intake heeft vast gesteld waar de rugklachten vandaan komen kan er een behandelplan opgesteld worden, bestaande uit mobilisaties, oefeningen, maar ook door te achterhalen hoe de rugklachten in de toekomst kunnen worden voorkomen. Op die manier werken jullie samen naar een voorspoedig herstel.