Rugklachten

Rugklachten kunnen enorm variëren en verschillende oorzaken hebben. De pijn die iemand ervaart kan verschillen qua intensiteit, maar ook qua gevoel. Soms mild en zeurend, soms bijvoorbeeld heftig en stekend. Er bestaan kortdurende (acute) rugklachten, maar ook langdurige (chronische) klachten. Eén ding is zeker, rugklachten kunnen grote gevolgen hebben voor je dagelijks leven. Bij Dijkstra Fysiotherapie helpen we je graag met rugkluchten.

Fysiotherapeut in de oefenzaal van Dijkstra Fysiotherapie

Heb je rugklachten en wil je graag geholpen worden?
Maak direct een afspraak!

Symptomen bij rugklachten

De symptomen die je kunt ervaren bij rugklachten zijn afhankelijk van de oorzaak van de klachten.

• Stijfheid
  • Zeurende pijn
  • Hevige pijnscheuten
  • Pijn in de lage rug
  • Uitstralende pijn vanuit de rug naar de benen
  • Moeite bij het maken van bepaalde bewegingen

Hoe ontstaan rugklachten?

Rugklachten kunnen op verschillende manieren ontstaan en zijn heel vaak een samenloop van omstandigheden.

De meest voorkomende oorzaak is overbelasting zonder goede voorbereiding. Met de juiste voorbereiding kun je namelijk heel veel tillen, en prima een tijd in een bepaalde houding zitten zonder daar last van te krijgen. Maar wanneer er te lang zonder onderbreking spanning op de rugspieren staat terwijl ze dit niet gewend zijn, kan dit klachten veroorzaken. Soms kan ook slijtage klachten veroorzaken, maar gelukkig zijn er vaak manieren deze klachten te verminderen. Hiernaast kan stress invloed hebben op rugpijn. Verder kan natuurlijk een ongeval, maar ook een zwangerschap de oorzaak zijn van rugklachten.

Rugaandoeningen

Fysiotherapie is zeer geschikt in het geval van rugklachten. Bij Dijkstra Fysiotherapie behandelen we verschillende aandoeningen, waaronder:

Fysiotherapie bij rugklachten

Wanneer de fysiotherapeut na de intake heeft vast gesteld waar de rugklachten vandaan komen kan er een behandelplan opgesteld worden, bestaande uit mobilisaties, oefeningen, maar ook door te achterhalen hoe de rugklachten in de toekomst kunnen worden voorkomen. Niet alle aandoeningen zijn te genezen, maar de (pijn)klachten zijn wel te behandelen.  Op die manier werken jullie samen naar een voorspoedig herstel.