Fysiotherapie bij kaakklachten

Heeft u pijn bij het eten? Beschadigde kiezen door het knarsen? Of kunt u uw mond niet goed open doen bij de tandarts? Dat zijn veel voorkomende klachten waar u vanaf kunt komen. De therapeuten van Dijkstra fysiotherapie kunnen u daarbij helpen.

Oplossing voor uw kaakproblemen

Bij mond- of kaakproblemen denkt u waarschijnlijk niet direct aan fysiotherapie, maar toch kan hij of zij van groot belang zijn in de zoektocht naar een oplossing voor uw probleem. Als u ’s nachts bijvoorbeeld met uw tanden knarst kan dat nare gevolgen hebben. Kiezen of vullingen kunnen afbrokkelen of beschadigd raken.

Symptomen kaakklachten

• pijn in de kauwspieren
  • een beperking in het openen van de mond
  • slikproblemen
  • oorsuizen
  • tand- en kiespijn
  • knappen of klikken van de kaak

Neemt u dan eens vrijblijvend contact op met onze praktijk.

Behandeling van kaakklachten

Na eerst uw klachten in een vraaggesprek goed in kaart te hebben gebracht worden een aantal metingen en testen aan uw kaak gedaan (hoe ver kunt u openen, hoe gaat de onderkaak opzij en naar voren, doet flink de kiezen op elkaar bijten pijn?). Samen met het bekijken van eventuele tandenknarsslijtage aan de tanden of vervormingen van het wangslijmvlies en tong, kunnen we dan een inschatting maken of u bruxeert of erg (té) sterke kauwspieren heeft. Meestal wordt ook naar de nekfunctie gekeken omdat we in ¾ van de gevallen zien dat de nek ook problemen geeft.

Behandelplan

Daarna wordt met u een behandelplan opgesteld waarin gekeken kan worden of de kaakbewegingen gemobiliseerd moeten worden of juist de spieren ontspannen. Of een combinatie daarvan.