Zwangerschap en rugklachten

Uw lichaamshouding verandert tijdens de zwangerschap. Daardoor kunt u last krijgen van uw rug. Het zijn niet de zwangerschapskilo’s, maar uw hormonen die deze pijn veroorzaken. Door rugklachten worden uw gewrichten slapper en raakt u uit balans.

Ook kunt u last krijgen van uw rug doordat de baarmoeder zwaarder wordt. Slappere buikspieren houden uw lichaam niet meer rechtop. Geen wonder dat u tijdens uw zwangerschap last kunt krijgt van uw rug. Zwangerschapsmassage of fysiotherapie kunnen uw rugklachten verminderen.

Bekkeninstabiliteit of 'gewone' rugpijn?

De meeste zwangere vrouwen krijgen last van rugklachten nadat ze langere tijd hebben gezeten, gestaan of gelopen. Maar de rugpijn kan ook ’s ochtends bij het opstaan of bij het draaien in bed ontstaan. Vaak straalt rugpijn bij zwangerschap van de lage rug uit naar uw billen, benen en schaambot. Hoewel het op basis van de klachten vaak lijkt op bekkeninstabiliteit, komt gewone rugpijn veel vaker voor. Deze is ook beter te behandelen en voorkomen.

Zo’n 75% van de aanstaande moeders krijgt tijdens de zwangerschap rugklachten. De belangrijkste oorzaak van deze klachten zijn hormonen. Vooral lage rugpijn komt vaak voor. Regelmatig rust nemen is belangrijk, maar u kunt ook baat hebben bij een ontspannende zwangerschapsmassage waarbij we gebruik maken van speciale body cushions.

Wat te doen bij lage rugklachten

Tijdens uw zwangerschap is het belangrijk om te blijven bewegen. U kunt ervoor kiezen om naar zwangerschapsgym te gaan, zodat u uw spieren blijft gebruiken en zich fitter voelt. Zorg ervoor dat u tijdens uw zwangerschap niet meer doet dan nodig is. Probeer niet te veel te bukken of tillen, sta niet te lang en verdeel uw gewicht als u staat over beide voeten.

De eerste 30 weken had ik weinig last, maar langzaam kreeg ik steeds meer pijn in mijn rug. De behandelingen van Karina boden verlichting en in combinatie met de zwangerschapsgym was ik super voorbereid!

Tania Zaburi, 32 jaar

Rugklachten bij zwangerschap