Artrose: pijnlijke gewrichten

Artrose is een reumatische aandoening aan één of meer gewrichten, die regelmatig voorkomt. Op de 2 botuiteinden van elk gewricht zit kraakbeen. Dit vangt schokken op en zorgt ervoor dat uw gewrichten soepel bewegen. Bij artrose wordt het gewrichtskraakbeen dunner, zachter en de kwaliteit ervan neemt af.

Artrose kan voorkomen in al uw gewrichten en kan bij lichte ontsteking ook zorgen voor zwellingen aan uw gewricht. Bekende vormen van artrose zijn heupartrose, knieartrose en artrose in de handen.

Heupartrose (coxartrose)

Bij heupartrose zit de pijn meestal in uw lies en aan de voor- en zijkant van uw heup. De pijn kan uitstralen naar uw bovenbeen of knie.

Knieartrose (gonartrose)

Bij knieartrose voelt u de pijn voornamelijk in en rondom uw knie. Het kan zijn dat u de pijn ook voelt in uw bovenbeen of heup.

• Pijn bij het belasten van uw gewrichten
  • Moeite met het bewegen van uw gewrichten
  • Stijfheid bij het wakker worden
  • Stijfheid als u na langere tijd rust weer beweegt
  • Vaak krakende gewrichten als u beweegt

Heeft u last van één of meer van deze symptomen? Dan kan het zijn dat u artrose heeft. Fysiotherapie is een goede behandeling om uw pijnklachten aan te pakken.

s' Ochtends moet ik echt even opstarten en me ertoe zetten om mijn oefeningen te doen. Gelukkig merk ik zoveel verbetering dat het de moeite meer dan waard is!

Sjaak van Hoorschot, 46 jaar

Krakende gewrichten

Maken uw gewrichten een krakend geluid bij het bewegen? Dit heet crepiteren en het is een verschijnsel dat veel voorkomt bij mensen met artrose. Het krakende geluid wordt veroorzaakt doordat het kraakbeen en onderliggende bot bij artrose van structuur veranderen. Het kraken is niet schadelijk of pijnlijk en kan ook voorkomen bij gezonde gewrichten.

De fysiotherapeut en artrose

Fysiotherapie kan de pijn sterk verminderen, zodat u uw dagelijkse bezigheden gewoon kunt blijven uitoefenen. De fysiotherapeut leert u een actieve leefstijl aan. Door verantwoord te bewegen voelt u zich minder stijf en krijgt u een betere conditie. De fysio helpt uw houding te verbeteren en geeft u advies en oefeningen die uw spieren versterken en uithoudingsvermogen verbeteren. Na een tijdje kunt u zelfstandig aan de slag. Het is noodzakelijk om te blijven bewegen en oefenen, ook na de fysiotherapie.