Oorzaken van nekpijn

Pijn in de nek kan verschillende oorzaken hebben. Spanningen, overbelasting of een verkeerde houding worden vaak als boosdoener gezien. Onze fysiotherapeuten helpen u om uw houding te verbeteren en uw klachten te verhelpen. Soms spelen andere zaken een rol als u last heeft van nekpijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Dit zal uw fysiotherapeut grondig onderzoeken.

Oorzaken van nekpijn kunnen zijn:

Veel voorkomende klachten

Heeft u last van:

• een stijve nek
  • hoofdpijn of spanningshoofdpijn
  • nekpijn
  • pijn tussen uw schouderbladen
  • wakker worden met een stijve nek

Ik wist echt niet waar het vandaan kwam, maar gelukkig heeft de fysiotherapeut me van die vervelende nekpijn afgeholpen.

— Marlous Boltjes, 45 jaar

Wat doet de fysiotherapeut?

Onze fysiotherapeut verricht allereerst een grondig onderzoek op basis van uw verhaal en klachten. De therapeut bekijkt waar er mogelijk een blokkade zit en waardoor uw overige klachten in uw nek en arm veroorzaakt kunnen worden.

De therapeut zal deze blokkades opheffen en u alle tips en trucs meegeven die nodig zijn om ervoor te zorgen dat u weer zonder pijnklachten en beperkingen door het leven kunt. Naast aanwezige blokkades zal hij of zij ervoor zorgen dat de mogelijk aanwezige spanning in uw nek wordt opgeheven en u geen last meer heeft van spanning in de nek- en schouderregio.

Ontspanningsoefeningen

Om uw nekspieren soepel te houden, kunt u een ontspanningsoefening doen. Elke handeling voert u tien keer uit:

• Buig uw hoofd tien keer naar voren en naar achteren.
  • Kijk links over uw schouder en herhaal dat rechts.
  • Beweeg uw linkeroor naar uw schouder en herhaal dat rechts.

Bovenstaande oefeningen kunt u twee keer per dag doen. Heeft u vragen? Neem contact op met een van onze therapeuten.