Acute nekpijn

Stijve spieren, (spannings)hoofdpijn of uitstralende pijn naar je schouders of armen. Wanneer je acuut last krijgt van nekpijn is dat vaak erg vervelend!

Acute nekpijn kan verschillende oorzaken hebben. Spanningen, overbelasting of een verkeerde houding worden vaak als boosdoener gezien. Onze therapeuten helpen je om je houding te verbeteren en je klachten te verhelpen. Soms spelen andere zaken een rol als je last hebt van nekpijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Dit zal de fysiotherapeut grondig onderzoeken.

Probeer om ondanks de nekklachten je dagelijkse activiteiten voort te zetten. Als dat niet goed lukt kunnen onze therapeuten nuttige en praktische tips geven.

Dijkstra Fysiotherapie

Last van acute nekpijn?

Neem contact met ons op!

nekhernia, hernia, nekpijn

Ontspanningsoefeningen

Om je nekspieren te ontspannen, kun je wat zachte oefeningen doen. Elke beweging voer je tien keer rustig en voorzichtig uit:

• Buig je hoofd naar voren en naar achteren. Begin de beweging klein en kijk of je hem steeds iets groter kunt maken.
  • Kijk links over je schouder en herhaal dat rechts. Hier geldt ook weer, begin klein en maak de beweging steeds wat groter.
  • Beweeg je linkeroor naar je schouder en herhaal dat rechts. Je kunt deze stretch iets uitbreiden door, wanneer je je hoofd naar links beweegt, je rechterarm helemaal lang te maken met je vingers richting de grond.

Bovenstaande oefeningen kun je twee keer per dag doen. Lukt het niet gelijk? Gun jezelf dan wat tijd en probeer het na 1 of 2 dagen nog een keer. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Mogelijke oorzaken nekpijn

Wat doet de fysiotherapeut bij acute nekpijn?

Onze fysiotherapeut verricht allereerst een grondig onderzoek op basis van je verhaal en klachten. De therapeut bekijkt waar er mogelijk een blokkade zit en waardoor de klachten in je nek veroorzaakt kunnen worden.

De therapeut zal deze blokkades opheffen en je alle tips en trucs meegeven die nodig zijn om ervoor te zorgen dat je weer zonder pijnklachten en beperkingen optimaal kunt bewegen. Naast aanwezige blokkades zal de therapeut ervoor zorgen dat de mogelijk aanwezige spanning in uw nek wordt opgeheven en je geen last meer hebt van spanning in de nek- en schouderregio.