Hernia: vervelend, maar veelvoorkomend

• pijn in de (onder)rug
  • uitstralingspijn naar bil of been
  • verminderde kracht in armen of benen
  • pijn in de lenden, bekken en heupen
  • pijn die erger wordt bij persen, niezen en hoesten

Neemt u dan eens vrijblijvend contact op met onze praktijk. Onze therapeuten helpen u graag.

Ik kon op een gegeven moment niet meer staan of zitten van de pijn. De behandeling zorgde voor verlichting van mijn klachten!

Rutger Jaber, 46 jaar

Wat is een hernia?

Een hernia is een veelvoorkomende klacht en wordt ook wel HNP (Hernia Nuclei Pulposi) genoemd.

Een hernia ontstaat in uw wervelkolom. Tussen uw wervels zitten tussenwervelschijven en die kunnen beschadigd raken. De zachte kern van de schijf drukt dan tegen een zenuw aan en dat veroorzaakt pijn. Vaak is dit een gevolg van overbelasting, maar het kan bijvoorbeeld ook komen door een aangeboren zwakke plek in de tussenwervelschijf. Overigens is ook de liesbreuk (hernia inguinalis) een vorm van hernia.

Een hernia kan erg pijnlijk zijn en zorgen voor pijn in uw nek, (onder)rug, benen of zelfs zorgen voor minder kracht in uw ledematen. Bij een nekhernia zit de pijn vooral in de nek, maar ook dan kan de pijn uitstralen richting uw rug of ledematen.

Wat kunt u zelf doen aan een hernia?

• Blijven bewegen zonder te forceren.
  • Pijnstillers nemen zoals paracetamol (raadpleeg hiervoor eerst uw huisarts).

Wat doet uw fysiotherapeut ?

Zeker als bewegen pijn doet of niet meer lukt, verdient het aanbeveling om naar de fysiotherapeut te gaan. De fysiotherapeut helpt u om in de juiste houding te lopen, zitten en staan en creëert hiermee de juiste omstandigheden zodat de hernia kan genezen. Ook doet u oefeningen om de kans op terugkeer van de hernia te verkleinen.