Stijve nek

Hoofdpijn door een stijve nek?

Een verkeerde (werk)houding, kou op de spieren of stress kunnen stijve nekspieren veroorzaken. De afvalstoffen in uw spieren, vooral melkzuur, hopen zich op waardoor de nekspieren verstijven. Uw hoofd draaien of bewegen is vaak pijnlijk of onmogelijk.

Een stijve nek is in de meeste gevallen een onschuldige kwaal die na enkele dagen vanzelf overgaat.

Acute nekpijn en andere nekklachten hebben vaak symptomen die overeenkomen, maar waarvan de oorzaak sterk verschilt, zoals bij een nekhernia. Wanneer u twijfelt kunt u altijd contact met ons opnemen.

• moeite met het draaien van uw nek
  • moeite met het buigen van uw nek
  • hoofdpijn
  • duizeligheid

Neemt u dan eens vrijblijvend contact op met onze praktijkWellicht is fysiotherapie een goede oplossing voor uw klachten.

Ik werd wakker en kon mijn nek niet meer draaien. Waarschijnlijk verkeerd geslapen. Gelukkig verdwenen de klachten na een paar dagen.

Sandra van Zon, 19 jaar

Stijve nek verhelpen

Als u last heeft van een stijve nek is het wel belangrijk dat u de spieren blijft bewegen. Pijnklachten zorgen er vaak voor dat u krampachtiger gaat bewegen, waardoor de spierpijn alleen maar erger wordt. Een stijve nek is een klacht die net zo vaak voorkomt als rug –of hoofdpijn.

Wanneer de klachten niet overgaan

Soms duurt het 2 tot maximaal 6 weken voordat de stijfheid in de nek helemaal over is. Mocht dit niet het geval zijn of worden de klachten zelfs erger, dan kan er een andere oorzaak voor de klachten bestaan. In dit geval kan een bezoek aan één van onze fysiotherapeuten uitkomst bieden.