Reuma ; Vind de balans tussen belasting en belastbaarheid

Reuma: diverse aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen

Reuma is een verzamelnaam voor ruim 100 aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. Bijna 2 miljoen Nederlanders in alle leeftijdscategorieën hebben last van reuma. Deze aandoeningen ontstaan niet door een letsel of ongeval en worden onderverdeeld in drie categorieën:

• Ontstekingsreuma (reumatoïde artritis), waarbij ontstekingsreacties in het lichaam o.a. gewrichten beschadigen
  • Artrose, waarbij het kraakbeen in uw gewrichten verslechtert
  • Weke delen reuma (fibromyalgie), waarbij u last heeft van spieren, banden, banden en gewrichtskapsels

• één of meerdere gewrichten die dik zijn
  • stijve of pijnlijke gewrichten
  • beperkte bewegelijkheid
  • vermoeidheidsverschijnselen
  • algemene zwakte
  • wisselend klachtenbeeld

Dan kan het zijn dat u reuma heeft. Neem vrijblijvend contact op met onze praktijk.

Mijn reuma gaat er jammer genoeg niet van over, maar de behandelingen bij de fysio geven me zoveel verlichting!

Daniëlle de Hond, 31 jaar

Wat doet uw fysiotherapeut ?

De fysiotherapeut begeleidt u als u problemen heeft met bewegen en uw dagelijkse bezigheden, en hij zoekt hiervoor oplossingen. Daarbij houdt hij rekening met gewrichten die ontstoken of aangetast zijn. De fysiotherapeut helpt u verder om uw gewrichten soepel te houden en uw spieren te trainen.

Ook leert de fysio u een goede lichaamshouding aan, verantwoord te bewegen en zo goed mogelijk om te gaan met uw ziekte. Oefentherapie helpt u om uw spieren soepel te houden en uw conditie te verbeteren. Door bewuster met uw lichaam om te gaan verminderen of verdwijnen klachten na verloop van tijd. De fysiotherapeut maakt u bewust van gedrag of bewegingen waardoor u klachten kunt krijgen en helpt u dit te veranderen.

Daarnaast gebruikt de fysio soms aanvullende behandeltechnieken zoals massage of specifieke mobiliserende technieken om u gemakkelijker te laten bewegen.

Heeft u last van reuma?

Bij reuma krijgt u vaak langdurig last van pijn of stijfheid in gewrichten en spieren waarbij gewrichten ook dik en warm kunnen worden. Bewegen gaat moeizaam, helemaal nadat u even gezeten of gelegen heeft. De symptomen van reuma kunnen periodes weg zijn en later terugkomen. Sommige symptomen van reuma lijken op jicht of osteoporose.