Fibromyalgie?

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie betekent letterlijk pijn in bindweefsel en spieren en wordt ook wel weke delen reuma genoemd. Het veroorzaakt stijfheid, ernstige vermoeidheid en chronische pijn in het hele lichaam. In het bijzonder in de nek, hals, bovenrug, onderrug, ellebogen, zijkant van de heupen en aan de binnenzijde van de knieën.

Oorzaken fibromyalgie

Waardoor mensen met fibromyalgie precies klachten krijgen, is onbekend. In hun lichaam is niets te vinden dat de aandoening kan verklaren. Fibromyalgie is daardoor erg moeilijk vast te stellen. Er zijn geen medicijnen om de aandoening te genezen. Wel kunnen de klachten verminderen door fysiotherapie.

Symptomen fibromyalgie

• pijnlijke stijve spieren
  • diffuse pijn in de omgeving van de gewrichten
  • (ochtend)stijfheid
  • chronische vermoeidheid
  • problemen met concentratie en geheugen
  • slapeloosheid
  • darmklachten

Herkent u zich in deze klachten? Dan kan het zijn dat u fibromyalgie heeft.

Een simpel klusje als ramen zemen kan soms al dagen spierpijn geven.

— Saskia Bibo, 37 jaar

Wat doet uw fysiotherapeut ?

Ondanks de pijn verbetert bewegingstherapie uw conditie en spierkracht. Hiermee kan de fysiotherapeut fibromyalgie patiënten verlichting bieden. Rust is ook erg belangrijk, daarom gaat u samen met de fysiotherapeut op zoek naar een goede balans tussen rust en activiteit. U begint heel rustig om overbelasting te voorkomen.

Lichaamsbeweging helpt niet altijd bij het verminderen van de symptomen van fibromyalgie. Toch kan zachte non-impact training zoals wandelen, zwemmen, fietsen of yoga u helpen bij spierpijn en stijfheid. De fysio begeleidt u daarbij en geeft u advies over uw lichaamshouding en bewegen in het dagelijks leven.

Dry needling bij Fybromyalgie

Dijkstra Fysiotherapie biedt ook dry needling aan, wat ook verlichting kan geven bij fibromyalgie. Hierbij worden triggerpoints gedeactiveerd door middel van naalden. De resultaten zijn soms verbluffend. Afhankelijk van de oorzaak, ernst en duur van de klachten, kan deze therapie uitkomst bieden voor mensen met (chronische) fibromyalgie.