Hardloopblessures

Heeft u last van:

Neemt u dan eens vrijblijvend contact op met onze praktijk. Wellicht is fysiotherapie een goede oplossing voor uw klachten.

Ik vind hardlopen geweldig, maar kreeg steeds vaker last van pijn in mijn knieën. Een paar behandelingen en goede tips hebben ervoor gezorgd dat ik nu sneller ben dan ooit!

— Tamara Smitsen, 31 jaar

Pijn tijdens het hardlopen?

Hardloopblessures komen vaak voor. Tijdens het hardlopen krijgen uw knieën het zwaar te verduren. Bij elke stap moeten ze 2 tot 3 maal uw lichaamsgewicht opvangen. Door overbelasting komen blessures aan de knieën daarom bij hardlopers veel voor.

Natuurlijk houdt u rekening met de belasting van uw gewrichten door een goede warming up, maar een hardloopblessure kan iedereen overkomen. Hardloopblessures komen voor bij zowel beginnende als geoefende lopers en zijn goed te behandelen met fysiotherapie.

De bekendste hardloopblessure: lopersknie

Een blessure die veel voorkomt bij hardlopers en atleten is een zogenaamde lopersknie. Hierbij voelt u pijn aan de buitenkant van de knie. Bij de lopersknie is de pees aan de buitenkant van uw bovenbeen overbelast. De pijn is vaak het ergst boven de knie maar er kan ook pijn ontstaan aan de buitenzijde van de knieholte en het onderbeen.

Shin splint (scheenbeenirritatie)

Ook de shin splint (scheenbeenirritatie) zorgt bij veel sporters voor pijn. Hierbij voelt u pijn bij uw scheenbeen, meestal zo’n 10 centimeter boven de enkel. Een shin splint kunt u het beste voelen wanneer u de voet omhoog beweegt. De belangrijkste oorzaak voor shin splint is overbelasting.

Wat doet de fysio bij een hardloopblessure?

Als u last heeft van een hardloopblessure is het verstandig om een fysiotherapeut te raadplegen. Onze fysiotherapeuten onderzoeken of de oorzaak van uw klachten te wijten is aan bijvoorbeeld een standsafwijking. We behandelen uw hardloopblessure heel gericht en begeleiden u met het hervatten van uw hardlooptrainingen.