COPD : Beperk luchtwegproblemen door bewegen

• vermoeidheid
  • weinig spierkracht
  • slijm ophoesten

Neemt u dan eens vrijblijvend contact op met onze praktijk. Wellicht is Fysiotherapie voor COPD een goede oplossing voor uw klachten.

Traplopen was echt een probleem, nu lukt het me om zelfs een uur te wandelen.

— Mevrouw Kramer-de Hoop

Wat is COPD ?

Een longziekte als COPD kan uw leven flink verzieken. Maar wist u dat beweging een wereld van verschil kan maken? Hoe beter uw uithoudingsvermogen, hoe fitter u zich voelt. COPD is niet te genezen, maar u kunt uw klachten wel verminderen.

COPD is een verzamelnaam voor de longziekten chronische bronchitis en longemfyseem. Het belangrijkste symptoom is benauwdheid. Bij sommige mensen is de ziekte mild, bij anderen kunnen klachten snel verergeren. Een stuk fietsen of een boodschap doen kan dan moeilijk worden.

Chronische bronchitis

Bij chronische bronchitis zijn ontstekingen in de kleine luchtwegen vaak de boosdoener voor uw klachten. De klieren die in de kleine luchtwegen zitten zijn vergroot. Daardoor wordt overmatig veel slijm geproduceerd. Door de zwelling van de slijmvliezen kunnen de luchtwegen geblokkeerd worden.

Longemfyseem

Als u last heeft van een emfyseem dan is de wand van de longblaasjes beschadigd. Longblaasjes zijn heel stevig en zitten in de kleine luchtwegen. Als een longblaasje zijn stevigheid verliest, dan zakt deze in elkaar als u uitademt.

Wat kan ik zelf doen?

Kom in beweging! Door lichaamsbeweging wordt uw uithoudingsvermogen vergroot en dat heeft een gunstig effect op uw longen. Vindt u het moeilijk om zelf in beweging te komen? Een fysiotherapeut kan uitkomst bieden.

Afspraak maken voor fysiotherapie bij COPD ?

Bel 072 5400 600