Wat is ischias ?

Wanneer de nervus ischiadicus (grote beenzenuw) geïrriteerd raakt en u last krijgt van uitstralende zenuwpijn in de rug, billen en de benen spreken we van ischias. De grote beenzenuw begint laag in de onderrug en loopt vanuit daar via de heup langs de achterzijde van het been naar uw voet. De pijn in uw benen voelt stekend en branderig en kan ervoor zorgen dat het moeilijk is om rechtop te staan.

Daarnaast veroorzaakt ischias soms ook andere klachten zoals spierzwakte, een verdoofd gevoel of tintelingen in uw been, voet of tenen. U kunt last krijgen van spierkramp in uw bil of been en verminderde reflexen in knieën en enkels. Ischias kan ook tijdens de zwangerschap of bevalling ischias ontstaan, de zogenaamde zwangerschapsischias.

• pijn, tintelingen of een doof gevoel in uw been
  • trekkende spierpijn in uw been
  • lage rugpijn na zwaar tillen
  • schietende pijn vanuit uw bil in de richting van uw voet
  • rugklachten
  • stijfheid in de rug

Dan kan het om ischias gaan. Onze fysiotherapeuten behandelen uw ischias zodat u weer pijnvrij door het leven gaat. Neem contact op voor een intakegesprek.

De pijn was heel snel een stuk minder na de eerste behandelingen. Mijn ischias is nu helemaal verdwenen.

— Mevr. van Kampen-Schuitema

Wat doet onze fysiotherapeut bij ischias?

Op basis van uw klachten zal de fysiotherapeut u onderzoeken en een aantal testen uitvoeren. Hierna stelt de therapeut samen met u een behandelplan op. De focus ligt op de oorzaak van de ischias en het vrijmaken van de zenuw. De fysiotherapeut gebruikt verschillende technieken om uw gewrichten en spanningen van de spieren rondom uw zenuwbaan los te maken. Door te bewegen en de juiste rug- en gewrichtsoefeningen te doen bent u snel van uw pijnklachten af.

Hoe lang duurt de behandeling voor ischias?

Meestal heeft u verschillende behandelingen bij de fysiotherapeut nodig. Hoe lang het duurt voor uw ischias is verholpen, ligt onder andere aan de ernst van uw klachten, uw lichamelijke conditie en het zelfgenezend vermogen van uw lichaam. De fysiotherapeut kan tijdens de intake meestal een redelijke inschatting geven van het aantal behandelingen dat u nodig heeft.