Bekkeninstabiliteit

 

Heeft u last van :

  • pijn op- of rond het schaambeen
  • pijn die uitstraalt naar uw lies of bovenbeen
  • pijn links en/of rechts in de onderrug
  • pijn rond uw stuitje
  • pijn die toeneemt bij bukken, draaien of hardlopen

Dan zou u last kunnen hebben van bekkeninstabiliteit. Neem vrijblijvend contact op met onze praktijk. Wellicht is fysiotherapie een goede oplossing voor uw klachten.

Nooit geweten dat het kan na de bevalling maar ik bleek last van bekkeninstabiliteit te hebben. Door de therapie en de oefeningen voel ik me nu weer een stuk beter!

— Natascha Kleverlaan, 32 jaar

Bekkeninstabiliteit tijdens uw zwangerschap

Ongeveer de helft van alle zwangere vrouwen krijgt te maken met bekkenpijn. Bij een deel van hen is sprake van bekkeninstabiliteit.

Rust nemen is belangrijk, maar bewegen ook. Hoe houdt u de kans op bekkeninstabiliteit zo klein mogelijk? En hoe herstelt u weer van bekkeninstabiliteit?

Verbindingen van het bekken versoepelen

Uw bekken bestaat uit een drietal botten: het heiligbeen (bij de rug, onderaan uw wervelkolom), het darmbeen (aan de zijkanten) en het schaambeen (aan de voorzijde). De verbinding tussen deze botten bestaat uit kraakbeen. Daaromheen zitten elastische banden en kapsels, zodat alles goed op zijn plek blijft. Deze verbindingen versoepelen tijdens de zwangerschap door het hormoon relaxine. Ze worden week om uw kind op de wereld te kunnen zetten.

Hoe krijgt u bekkenpijn?

Het weker worden van de verbindingen tussen de botten in uw bekken vergemakkelijkt de geboorte van uw kind.

Bij bekkeninstabiliteit krijgt u last van bekkenpijn. Er is geen duidelijk aanwijsbare reden voor: de ene vrouw krijgt er wel mee te maken en de ander niet.

Overigens kunt u voor, tijdens maar ook na de bevalling last krijgen van bekkeninstabiliteit. Ook na een probleemloze bevalling kunnen klachten optreden doordat uw banden te ver zijn opgerekt. Een mogelijke oorzaak is een stuitligging.

Bekkeninstabiliteit voorkomen: wat kunt u zelf doen?

In beweging blijven is een belangrijke manier om bekkeninstabiliteit te voorkomen. Een goed voorbeeld van verantwoord bewegen is zwangerschapsgym. Doordat u aan uw lichaam blijft werken, zult u minder lichamelijke klachten ondervinden voor-, tijdens-, en na de bevalling. Negeer pijnsignalen absoluut niet! Ze wijzen u erop dat u wellicht teveel hooi op uw vork heeft genomen.

Ook rekening houden met bewegingen en uw houding kan bekkeninstabiliteit voorkomen:

  • Als u op uw zij slaapt, schuif dan een kussen tussen uw benen.
  • Wanneer u staat kunt u het beste op beide benen staan, om overbelasting van de bekkengewrichten te voorkomen.
  • Vermijd draai- en schuifbewegingen in de bekkengewrichten.