Hielspoor: veel voorkomende voetblessure

Heeft u last van:

• pijn onder uw hiel (tijdens het lopen)
  • pijnlijke, stijve voeten na rust
  • moeite om uw hak op de grond te zetten
  • een branderig gevoel aan uw voet
  • pijn in de voeten tijdens het autorijden
  • slapende voeten

Heeft u hier ook last van? Dan bestaat er een kans dat u een hielspoor heeft. Neem vrijblijvend contact op om een afspraak te maken.

Steeds als ik uit bed stapte begon de pijn onder mijn hiel. Na een paar stappen werd het minder, maar dankzij Dijkstra Fysiotherapie is de pijn nu helemaal weg!

— Men. Khamis, 52 jaar

Wat is hielspoor ?

Een hielspoor is een verkalking onderaan de voorkant van uw hielbot (calcaneus). De medische term hiervoor is Spina Calcaneï. Door verschillende oorzaken kunnen kleine scheurtjes ontstaan in de pezen. Uw lichaam probeert dit te herstellen en als dit proces lang duurt ontstaat er een kalkspoor, oftewel een hielspoor. Deze verkalking ziet eruit als een haakje dat wordt gevormd door kalkafzetting aan de hiel.

Een hielspoor is vaak een bijverschijnsel van een veelvoorkomende voetklacht: Fasciitis Plantaris of peesplaatontsteking. Hierbij is het peesblad dat onder uw voetzool van uw hielbeen naar uw tenen loopt ontstoken en dat veroorzaakt een hielspoor. Vaak wordt een hielspoor verward met een achillespeesontsteking.

Wat de fysio bij hielspoor doet

Eerst kijkt de fysiotherapeut waar uw hielspoor vandaan komt, hielspoor kan namelijk diverse oorzaken hebben. Vervolgens maakt hij een behandelplan op maat.

Vaak bestaan behandelingen uit het losmaken van de pezen en voetwortelbeentjes onder uw voet. Door tape aan te brengen krijgen uw pezen de kans om te ontspannen. De fysiotherapeut helpt u om zo snel mogelijk weer pijnvrij te kunnen lopen en sporten.