Wat is een frozen shoulder?

Bij een frozen shoulder of Capsulitis Adhaesiva is het gewrichtskapsel verdikt en verschrompeld. Dit zorgt ervoor dat u een pijnlijke, stijve schouder heeft, die u zeer beperkt kunt bewegen. Meestal herstelt de aandoening, maar dit kan soms lang duren.

De eerste klacht bij een frozen shoulder is meestal wanneer u merkt dat u uw schouder beperkt kunt bewegen, bijvoorbeeld als u moeite heeft om uw arm boven uw hoofd te tillen, voor uw lichaam langs te grijpen of uw arm achter uw rug te bewegen. Het begint met een beetje pijn, waardoor u uw arm rustig houdt om meer pijn te voorkomen. Hierdoor heeft uw schouder eerder de neiging om te verstijven.

Borden pakken uit een hoog keukenkastje kon ik niet meer, maar door de juiste therapie en een flinke dosis geduld is mijn frozen shoulder verdwenen als sneeuw voor de zon!

— Mevr. Post, 47 jaar

De frozen shoulder kent 3 fasen

Als u een frozen shoulder heeft, heeft u een langdurige blessure, die in de praktijk de volgende 3 fasen doorloopt:

1. De verstijvende fase duurt meestal 6 weken tot maximaal 9 maanden. De pijn neemt geleidelijk toe en de beweeglijkheid neemt af. In deze fase is de pijn het hevigst (vaak ’s nachts). U ervaart weinig effect van ontstekingsremmers.

2. In de frozen fase neemt de pijn langzaam af, maar de stijfheid blijft. Deze fase kan tussen de 4 en 9 maanden duren. In deze fase is het bewegingsverlies het grootst.

3. De laatste fase is de ontdooiende fase, waarin de pijn meer en meer naar de achtergrond verdwijnt. De beweeglijkheid keert langzaam terug tot nagenoeg normaal. Deze fase duurt tussen de 5 maanden en 2 jaar. Uw schouderfunctie verbetert sterk in deze fase.

Fysiotherapie bij een frozen shoulder

De frozen shoulder herstelt meestal vanzelf, maar fysiotherapie kan het herstel positief beïnvloeden. Onze fysiotherapeuten leren u in de eerste 2 fasen zoveel mogelijk pijnloos te bewegen door verschillende oefeningen. Als u in de laatste fase van de frozen shoulder zit helpen we u om de beweeglijkheid van uw schouder te vergroten.

Veel mensen vinden de begeleiding door een fysiotherapeut prettig, omdat ze de controle over de beweging en spierkracht weer opbouwen. In een periode van 3 maanden neemt de beweeglijkheid meestal fors toe en de pijn fors af.

Heeft u last van:

• een pijnlijke of stijve schouder
  • een pijnlijke bovenarm met uitstraling naar uw nek of hand
  • hevige pijn bij snelle onverwachte beweging van uw arm
  • klachten na een slijmbeursontsteking houden lang aan
  • moeite met het bewegen van uw arm

Dan kan het zijn dat u een frozen shoulder heeft. Neem vrijblijvend contact op; onze therapeuten helpen u graag!