Oefeningen bij nekpijn

Nekpijn kan erg vervelend zijn. We adviseren ten alle tijden een afspraak te maken bij de fysiotherapeut voor fysiotherapie bij nekpijn zodat de fysiotherapeut de oorzaak kan onderzoeken en de juiste oefeningen kan meegeven. Je kunt door nekklachten een stijve nek en acute nekpijn ervaren. Nekklachten die veel voorkomen zijn een nekhernia, een whiplash of nekartrose. De fysiotherapeut kan de oorzaak van de pijn vaststellen.

Indien je het eerst even wil aankijken, maar wel actie wil ondernemen vind je hieronder een aantal lichte oefeningen die je makkelijk thuis zou kunnen doen. Let wel, het is nooit te bedoeling de nek te forceren.

Hieronder vind je 3 soorten oefeningen:

Oefening bij nek- en hoofdpijn

Oefening voor nek en schouders

Oefening voor nek en bovenrug

Oefening bij nekpijn en hoofdpijn

In sommige gevallen straalt nekpijn uit naar het hoofd. Dat betekent dat er teveel spanning staat op de spieren die naar het hoofd lopen. Daarvoor kun je de volgende oefening doen.

• Zorg dat je rechtop staat.
  • Beweeg je kin langzaam naar achter, zodat er een onderkin ontstaat.
  • Doe dit beheerst, er kunnen wat wervels gaan kraken, maar het mag geen pijn doen.
  • Vervolgens beweeg je je kin de andere kant op en dus naar voren.
  • Dit herhaal je rustig een aantal keer en kun je een paar keer per dag herhalen.

Oefening nek en schouders

Nekpijn dat uitstraalt naar de schouders kan je fink beperken in je bewegingsvrijheid. Door je nek zachtjes te masseren kun je de pijn verlichten

• Zorg dat je rechtop zit
  • Beweeg je hoofd naar rechts en masseer licht met de rechterhand de linkerkant van de nek
  • Doe dit ongeveer 1 minuut
  • Beweeg vervolgens je hoofd naar links en masseer met de linkerhand de linkerkant van de nek
  • Doe dit ongeveer 1 minuut

Oefening nek en bovenrug

Voor deze oefening kun je een paraplu gebruiken. De mate waarin je roteert hangt af van wat er mogelijk is, de oefening hoort voor een lichte stretch te zorgen. Wanneer de oefening pijn doet, moet je onmiddellijk stoppen.

• Neem plaats op een stoel en zit rechtop
  • Leg de paraplu in je nek en houd deze vast met beide handen
  • Roteer vervolgens de linkerkant van de paraplu met de klok mee. De paraplu blijft op schouderhoogte
  • Je roteert tot waar je een lichte stretch voelt
  • Doe dit nu ook naar de andere kant
  • Houd dit ongeveer een minuut vol

Je kunt de oefening per dag een paar keer herhalen.

Heb je last van langdurige nekpijn en wil je snel en doeltreffend van je nekpijn af? Maak dan een afspraak met een van onze fysiotherapeuten! Zij helpen je graag verder.

Blijft de nekpijn aanhouden? Maak een afspraak met een van onze fysiotherapeuten!