Stijve nek

Door oorzaak van een stijve nek kan erg variëren, een verkeerde (werk)houding, een onverwachte beweging, overbelasting en spanningen/stress kunnen stijve nekspieren veroorzaken. Je kunt ook opstaan met een stijve nek na het slapen door een verkeerde houding ’s nachts. De klachten kunnen plotseling ontstaan of geleidelijk.

In de meeste gevallen is een stijve nek gelukkig een onschuldige kwaal die vanzelf overgaat.

Acute nekpijn en andere nekklachten hebben vaak symptomen die overeenkomen, maar waarvan de oorzaak sterk verschilt, zoals bij een nekhernia. Wanneer je twijfelt over je klachten en de oorzaak kun je altijd contact met ons opnemen.

Dijkstra Fysiotherapie nekpijn

Last van een stijve nek?
Neem contact met ons op!

Dijkstra Fysiotherapie

Stijve nek verhelpen

Wanneer je nek stijf voelt, ben je misschien geneigd om hem minder te bewegen, maar doe dit juist wel. Voorzichtig bewegen verbetert de doorbloeding en dat kan ervoor zorgen dat de stijfheid sneller verdwijnt. Let gedurende de dag op je houding. Misschien zit je lange tijd met je hoofd wat voorover gebogen voor je laptop? Of kijk je vaak op je telefoon? Ook kan het helpen om ontspanningsoefeningen te doen en veel mensen ervaren warmte op de pijnlijke plek prettig.

Wat je het beste kunt doen bij nekpijn is dus:

• In beweging blijven
  • Ontspanningsoefeningen doen
  • Een warmtebron aanbrengen op de pijnlijke plek

Twijfel je over jouw nekklachten? Neem dan contact met ons op.

Hoe lang duurt een stijve nek?

Een stijve nek is in sommige gevallen na een aantal dagen voorbij, maar het kan twee tot zes weken aanhouden voordat de stijfheid in de nek helemaal over is.

Mochten jouw klachten niet over gaan of worden de klachten juist erger worden, dan kan er een andere oorzaak voor de klachten bestaan. In dit geval kan een bezoek aan één van onze fysiotherapeuten uitkomst bieden. We gaan samen opzoek naar de oorzaak van je klachten en geven je, naast de behandeling, tips om deze in de toekomst te voorkomen.

Symptomen van een stijve nek

Bij hevige nekpijn kunnen bepaalde bewegingen of houdingen soms niet meer mogelijk zijn. Soms zorgt een stijve nek ook voor hoofdpijn. Wanneer je je nek niet meer goed kunt bewegen kan dat echt ontzettend hinderlijk zijn. Ook kan het je beperken om je dagelijkse dingen te doen.